Bali #2 – Ubud verkennen!

Na een heerlijke week surf en yoga in Changgu vervolg ik mijn reis naar het culturele Ubud! Een druk en gezellig stadje in het midden van Bali, maar omgeven door schitterende groene rijstvelden en traditionele dorpjes en tempels. Ben je benieuwd wat ik allemaal heb gedaan in Ubud! Lees dan snel verder!

Na een uur rijden kwam ik woensdag 3 oktober rond 21.00 uur aan in Ubud. Via een boekingsite had ik de kleinschalige home stay Merthayasa Bungolows met een zwembad gevonden. Ik heb hier 4 nachten geslapen en ik liep binnen 10 minuten het centrum in.

De volgende ochtend kreeg ik ontbijt op mijn balkon en maakte ik een planning voor de aankomende dagen. Hier had ik een beetje moeite mee, want er is zoveel te doen in Ubud! Ik besloot om dezelfde middag een kookcursus te boeken bij Pemuluan Bali Farm Cooking.

Via “whats app” spraken we een pick up point af, Ubud Palace. Voor mij was dit 15 minuten lopen door één lange straat vol met leuke boektiekjes en restaurantjes. Geen straf en zo verken je een stad het beste vind ik! Hoewel ik na drie dagen Ubud bij elke passerende local die vraagt om “taxi?” of “massage?” wel zat werd, haha!

Op de afgesproken plek werd ik opgehaald en pikte we onderweg nog een aantal mensen op. Het ritje duurde uiteindelijk bijna 1,5 uur. Dat heb je al snel door de drukke en smalle of slechte wegen. Gelukkig was er genoeg moois te zien onderweg, want de omgeving van Ubud is prachtig!

Aangekomen bij de farm werden we als groep ontvangen en kregen we een rondleiding door de tuin, waar we zelf de kruiden mochten plukken! Die we vervolgens weer gebruikte in de gerechten.

We kookte vervolgens 5 verschillende soorten recepten en we hebben geleerd hoe de echte Balinese “Bumbu curry” wordt gemaakt. Na afloop aten we met z’n allen aan een lange tafel. Het eten smaakte zo vers en wat een smaaksensatie! Een kookcursus raad ik zeker aan in Bali!

De volgende morgen werd ik om 8.00 uur opgehaald door “happy bike tours”. En je raad het al, op de fiets Ubud verkennen! Geen verrassing was, dat bijna de hele groep uit Nederlanders bestond, maar dat vond ik best gezellig! Zoveel NL’ers had ik nog niet gezien namelijk. Constant Engels praten vind ik soms best intensief, maar het gaat me steeds beter af!

Allereerst gingen we naar een locatie waar koffie-en chocolade bonen worden geteeld! We mochten verschillende soorten koffie proeven, van Balinese, kokos en gember koffie. Wel allemaal heel zoet, want ze doen er overal suiker in! Ook heb ik chocolade geproefd, ze gebruiken alle ingrediënten van kokos en er zit dus geen melk in!

Rond 11.00 uur sprongen we op de fiets en begon de afdaling, want trappen hoefde we eigenlijk niet, haha! Dus vooral lekker om je heen kijken en genieten van de natuur. We stopte regelmatig om een foto te maken en we bezochten een klein dorpje. Daar werd er verteld hoe de locals leven. Heel interessant en bijzonder! Als afsluiting kregen we een overheerlijke Balinese lunch bij onze gids thuis.

Na de fietstocht nam ik lekker een duik bij mijn home stay en in de avond ben ik gaan eten bij Atman café. Een hippe tent met een relaxe sfeer. Een plek waar je o.a. vegan en vegetarisch kunt eten, maar vooral heel lekker. De kaart is uitgebreid en keuze voor iedereen!

Dag drie in Ubud besloot ik om een bezoek te brengen aan de Rice Terrace Tegalalang en drie tempels. Ik bestelde via de app Go-Jek een local die mij wel wilde rondrijden op de scooter voor 300.000 rupiah, omgerekend ongeveer €17,-.

De Rice Terrace Tegalalang is een groot rijstterras in verschillende lagen en hoogtes. Erg indrukwekkend en vooral heel groen! Veel mensen komen er om een mooi plaatje te schieten op de Bali swing (grote schommel).

Na de wandeling door de rijstterrassen had ik het erg warm gekregen en ben ik gaan ontbijten bij Surya Terrace. Ik bestelde een chocolade smoothiebowl en een dragonfruit juice!

Toen ik was bijgekomen, sprong ik weer achterop bij Katuk, mijn local driver. We reden naar drie verschillende Hindoestische tempels. Pura Gunung Kawi, Pura Tirta Empul en nog één waarvan ik de naam niet meer weet. Alle drie waren erg mooi!

Na afloop zette Katuk mij af in het centrum van Ubud en ben ik om 17.00 uur naar de Yoga Barn gegaan voor een lesje Yin Yoga! Erg ontspannen en zenn! Ook heb ik daar lekker gegeten in het restaurant Garden Café met een Balinese curry van pompoen en tempé! I LOVEE curry’s!!!

De next day ook wel mijn vertrek dag en doorreis naar Nusa Penida, startte ik met een gezond ontbijtje bij Watercress. Lekkere cappuccino met sojamelk en the butchers muesli!

Dit was Ubud! Op naar Nusa Penida!!!

2 thoughts on “Bali #2 – Ubud verkennen!”