Bali #3 Beautiful Nusa Penida

Na het verkennen van Ubud werd het tijd om naar het eiland Nusa Penida te gaan! Met de fastboot vanaf Bali zit je er in een half uur. Nusa Penida is het grootste eiland van de Nusa eilanden en het eiland ligt naast Nusa Lembongan en Nusa Ceningan. Het is nog niet enorm toeristisch en je vindt er schitterende viewpoints en ongerepte natuur.

Vanuit Ubud ging ik met een shuttle busje en nog vier (Duitse) meiden naar de haven. Bij de haven moesten we nog 1,5 uur wachten, dus we besloten een lunch tentje op te zoeken. Dit was best gezellig, dus de tijd ging ook snel.

Om 15.00 uur zou de boot vertrekken en wandelde we met z’n allen naar de haven. Daar stonden een hoop vrouwelijke locals met een grote mand vol snacks en drinken in de hoop dat er wat gekocht werd.

Ook met de boot ging het vlot. De fastboot stopte bij een klein plateau in het water bij  Nusa Lembongan en vanaf daar ging ik met een klein bootje richting Nusa Penida. Ik deelde bij aankomst een taxi met de vier Duitse meiden richting mijn Home Stay en daar nam ik afscheid van ze.

Bij mijn Home Stay werd ik warm ontvangen door een hele lieve vrouw, die slecht Engels sprak. Maar met een beetje gebarentaal kwamen we er wel. Ze vertelde dat ik met de scooter naar Crystal Bay moest gaan voor de Sunset. Hoewel ik net voor mezelf nog had besloten om geen scooter te gaan rijden op het eiland. Uhh wat?.. nog geen half uur later zat ik op de scooter richting Crystal Bay.

En de Sunset was prachtig! Crystal Bay is een klein strand in een baai en vanaf het strand heb je uitzicht op een rots,  vissersbootjes en natuurlijk de zon die in het water zakt! De terugrit pakte ik een Warung mee waar ik een heerlijke Balinese curry met pompoen at.

Die nacht sliep ik slecht en was vroeg wakker, dus ik besloot in de ochtend te gaan hardlopen. Ondanks mijn zee-egel voet, maar pijnstillers doen wonderen. Tijdens het rennen kreeg ik energie van alles om mij heen. Wat een vrolijke mensen hier en iedereen al zo vroeg actief met schoonmaken of eten maken.

Toen ik terugkwam stond de vrolijke gastvrouw mij op te wachten. Ik wilde wel gaan snorkelen dus ik vroeg naar de mogelijkheden. Ze sprak iets gebrekkigs Engels van 8.00 uur weg. Dus ik keek naar mijn horloge, het was 7.50 uur, dus ik moest me haasten. Om 8.00 uur reden we richting de haven waar ik op een bootje stapte.

We gingen eerst naar Manta Point. Ik met m’n snorkels set op het water in. Het water was een beetje ruig en ik vond het er best gevaarlijk uit zien zo vlak bij de rotsen. Er was een local die vanaf zijn bootje op een fluitje blies als er een manta gespot werd. Toen er werd gefloten, ik snel zwemmen naar het punt waar hij heen wees. En op het moment dat ik mezelf paraat had om te kijken schrok ik me rot! Zo groot die manta! Echt heel vet! Daarna zijn we nog naar 3 anderen locaties geweest voor mooie visjes en koraal.

In de middag ben ik op de scooter naar Diamond Beach gereden. Dit was ongeveer een uur scooteren en ik had gelezen dat de weg goed begaanbaar was. Zo gezegd zo gedaan. Bovenaan heb je een prachtig uitzicht over het strand. Via een lange trap naar beneden is Diamond Beach bereikbaar, maar de trap was nog niet helemaal af. Het laatste stuk moest ik op handen en voeten mijn weg naar besneden weten te vinden. Ik op m’n slippertjes en half balancerend over de scherpe rotsen. Oh, het was alles waard!! Heel bijzonder om daar in m’n eentje te zijn. 🙏🏼

De next day had ik af afgesproken om met Yvonne een tour te doen. Yvonne komt uit Nijmegen en was al een aantal maanden op reis. Via Facebook ben ik in contact gekomen met haar. We zijn door een privé chauffeur rondgereden langs een aantal mooie plekjes van Nusa Penida. Eerst Crystal Bay, toen Broken beach, Angels Billabong en Kelingking beach. Ik was erg blij met onze chauffeur, want de rit was erg wild vanwege de slechte wegen. Alleen maar zand met grote gaten en dat ongeveer 10 km lang.

Gelukkig vergeet je dat al snel als je deze uitzichten ziet!

Hierna werden we door de chauffeur afgezet bij Yvonne haar hostel en zijn we samen op de scooter naar Crystel Bay gereden voor de sunset! En als afsluiting zijn we lekker gaan eten bij een Warung.

De volgende dag zou ik vertrekken richting Uluwatu, maar daarvoor ben ik nog in mijn eentje het binnenland van Nusa Penida gaan verkennen. Ik had iets gelezen over de “Teletubbies Hills”. Niet super bijzonder, maar het ritje op de scooter vond ik al heerlijk! Ik reed langs rijstvelden, warungs, kleine dorpjes en onderweg werd ik toegelachen of werd er naar me gezwaaid door kinderen.

Volgende plek Uluwatu, Bali

2 thoughts on “Bali #3 Beautiful Nusa Penida”