Gezonde levensstijl volhouden

Gezonde levensstijl volhouden

Vaak wordt er aan mij gevraagd; hoe hou je een gezonde levensstijl vol? Ik zeg je eerlijk, dit was bij mij ook niet in één dag. Een gezonde levensstijl is geen dieet waarmee je stopt zodra je het gewenste resultaat hebt behaald. Bedenk waarom je dit wilt doen en of je er achter staat. Op deze manier hoeft het geen moeite te zijn. Voor mij is een gezonde levensstijl een gewoonte geworden en ik wil niet anders. In dit artikel een aantal tips voor jou om een gezonde levensstijl vol te houden!

 

1. Mindset

Het begint bij jezelf. Dat je de tijd neemt om deze blog te lezen, laat al zien dat je graag wilt werken aan een gezonde levensstijl. Verander kleine ‘ongezonde’ gewoontes naar de ‘gezonde’ en je gaat merken dat je er een hoop energie van terug krijgt!

 

2. Take it easy!

Breng kleine veranderingen aan in je routine. De overstap naar een gezonde levensstijl wil je het liefst zo snel mogelijk. Maar het kan ook een grote overgang zijn. Doe dit daarom langzaam en push jezelf niet te hard. Gun jezelf de tijd en begin klein. Drink je bijvoorbeeld veel frisdrank of zoete fruitsappen? Ruil deze in voor water met een schijfje citroen of thee.

 

3. Genoeg eten

Zorg altijd dat je genoeg gezonde snacks bij je hebt als je van huis weggaat. Zelf neem ik altijd wel een stuk fruit extra mee, want je weet maar nooit! Een appel, worteltjes of een stuk bananenbrood zijn makkelijk mee te nemen en ook lekker om te snacken.

 

4. Maak een planning

Een planning is super belangrijk! Voordat ik mijn boodschappen doe, maak ik een planning in mijn telefoon bij notities. Je kunt dit natuurlijk ook noteren op een notitieblok of kalender, whatever you like! Voor mij werkt dit het makkelijkste en mijn telefoon heb ik altijd bij de hand. Zoek naar gezonde recepten op blogs, websites en kookboeken. In je weekplanning vul je achter elke dag een maaltijd in, zo krijg je een duidelijk overzicht. Zet in het boodschappenlijstje de ingrediënten die voor de maaltijden nodig zijn. Dit kost wat extra tijd, maar uiteindelijk zorgt het ervoor dat je de rest van de week gezond eet en maar één keer naar de supermarkt hoeft te gaan om geld uit te geven.

 

5. Kook extra

Maak bij het bereiden van het avond eten altijd iets meer, zodat je die extra portie de volgende dag mee kunt nemen naar het werk voor de lunch. Wanneer je tijd over hebt kun je altijd nog meer maken en eventueel invriezen.

 

6. Night before!

In de ochtend weinig tijd voor een ontbijt? Maak de avond van te voren je ontbijt klaar. Blend alvast een smoothie of maak havermout ontbijt en zet deze in de koelkast voor de volgende dag.

 

7. Tijd reserveren

Je denkt misschien waar haal ik de tijd vandaan? nou… maak tijd! Plan op je vrije dag wat extra tijd in om de keuken besteden. Meestal bak ik een bananenbrood of maak ik hummus. Een bananenbrood kun je in stukjes snijden en invriezen, zodat je elke dag een plakje mee kunt nemen voor onderweg of op het werk.

 

8. Make it easy!

Als je weinig tijd hebt maak dan gebruik van zakjes voorgesneden groenten,aardappelen of voorgekookte bonen en linzen. Tegenwoordig kun je ook genoeg gezonde sapjes, soepen en salades vinden in de supermarkten. Easy voor onderweg of voor als je weinig tijd hebt.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *