Green smoothie everyday!

Green smoothie everyday!

Drink jij weleens een groene smoothie? Ik drink dit power drankje dagelijks en vind het heerlijk. Groene smoothies zijn super gezond en lekker, want het is een mix van fruit en groente. Toch vinden veel mensen het er niet aantrekkelijk uit zien en zullen ze niet zomaar een groene smoothie kiezen als eerste keuze. Het leuke aan een smoothie is juist dat je met zoveel mogelijk fruit en groente kunt variëren en er is altijd wel een versie tussen zit die jij lekker vindt! Lees hieronder de voordelen en hoe je een groene smoothie maakt!

 

Waarom een groene smoothie?

Een smoothie is makkelijk te bereiden en door het drinken ervan krijg de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groente en fruit binnen. Een groene smoothie mix je in een blender tot een gladde massa. Het soort fruit, groente en hoeveelheid vloeistof wat je gebruikt bepaald de structuur van je smoothie. Soms wat romiger dan de andere keer. Een smoothie is makkelijk te bereiden en handig om mee te nemen voor onderweg of naar het werk. Wanneer ik een smoothie meeneem naar het werk reageren er altijd wel collega’s geïnteresseerd en vragen dan wat ik drink. Ook zullen mensen het vies vinden, maar wanneer ik dan vertel hoe het smaakt en wat de voordelen ervan zijn wordt het toch wel interessant. Het drinken van een groene smoothie geeft mij energie op elk moment van de dag, het valt namelijk niet zwaar op de maag en bevat de voedingstoffen die mij een boost geven.

 

Voordelen op een rijtje!

  • Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente en fruit;
  • Makkelijk en snel te bereiden of om mee te nemen;
  • Zorgen voor een gezond gewicht;
  • Vullend en zorgt voor een langdurig verzadigd gevoel;
  • Makkelijk te verteren (kauwen is belangrijk);
  • Meer energie;
  • Je huid gaat ervan stralen;
  • Overrijp fruit is nog bruikbaar;

 

Wanneer drink je een groene smoothie?

Een smoothie kun je drinken als ontbijt of tussendoortje. Ik vul mijn smoothies altijd rijk met fruit, groente, havermout, superfoods waardoor het goed vult als ontbijt. Hier heb ik dan voldoende aan. Drink ik mijn smoothie als tussendoortje dan houd ik het vrij simpel en minder calorierijk. Drink je groene smoothie niet naast een andere maaltijd, op deze manier haal je de beste voedingswaarde eruit en wordt alles optimaal opgenomen en verteerd. Ook drink ik mijn smoothie graag met een rietje en toch kauw ik bij elke slok wel een beetje. Wanneer je namelijk op je smoothie kauwt wordt de voeding gemend met speeksel en dit noem je voorvertering. Dit brengt je spijsvertering beter op gang en het voorkomt dat je geen opgeblazen gevoel krijgt.

 

 

Basis voor een groene smoothie

Wat is een goede basis voor een lekkere groene smoothie? Kies een stuk fruit en je groene groente. Je kunt er water aan toevoegen, of andere vloeistof, zoals kokoswater, amandel- rijst of  soyamelk en sinaasappelsap.
Voor een echte power smoothie zou je ook kunnen kiezen om wat superfoods toe te voegen. Denk aan havermout, chia- of lijnzaad, hennepzaadjes, maca, acai of spirulina.

 

Welke groene bladgroente kun je gebruiken?

  • Spinazie
  • Boerenkool
  • Andijvie
  • Rucola
  • Alle slasoorten
  • Bleekselderij
  • Komkommer

Welk fruit kun je gebruiken?

  • Banaan
  • Appel
  • Peer
  • Mango
  • Sinaasappel
  • Citroen/limoen

 

Voorbeeld Smoothie Peer & Banaan.

  • 1 banaan
  • 2 peren
  • 2 handjes spinazie
  • 1 el havermout
  • 200 ml amandelmelk
  • tl kaneel kruiden

Mix alle ingrediënten in een blender tot een romige smoothie en geniet!
Laat je weten wat je ervan vindt?

 

Liefs, Corine

 

 

 

 

 



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *