Mijn hardloopdoelen voor 2019

Mijn hardloopdoelen voor 2019

We zitten alweer in februari van dit jaar en één van mijn hardloopdoelen voor 2019 is het meedoen met wedstrijdjes! Mijn eerste inschrijving is gelukt en ik start dit jaar direct met een halve marathon. Stiekem ben ik al ruim vier weken aan het trainen en Zondag 3 maart sta ik aan de start bij de halve marathon van Schiedam.

Je vraagt je misschien af, waarom Schiedam? Eigenlijk heel simpel. Ik wilde mezelf inschrijven voor de CPC halve marathon in Den Haag, maar dan ben ik precies een weekje op wintersport! Eerst baalde ik wel even (niet van dat weekje wintersport natuurlijk!). Al snel ging ik opzoek naar een andere loop. Zo kwam ik uit bij de halve marathon van Schiedam. Een voor mij ”nieuwe” loop, dus eigenlijk wel heel leuk!

Trainen

Zoals ik vertelde ben ik al een aantal weken hard aan het trainen. Tot nu toe gaat dit mij zeer goed af en heb ik in de maand Januari al 100 km in de benen. Daar ben ik al best trots op! Ik volg het schema uit het boek van Annemerel de Jongh – Live, Love, Run! Mijn schema bestaat uit vier trainingen per week afgewisseld met een rustig loopje, een interval, een tempo- en duurloop. Ik geniet het meeste van een lange duurloop. Afgelopen zondag liep ik 14 km en aankomende zondag ga ik voor de 16 km. Zo breid ik iedere week mijn kilometers uit. Zelfs de intervaltrainingen maak ik keurig af, waar ik voorheen weleens moeite mee had. De intervaltrainingen vind ik tot nu toe lekker uitdagend en ik merk dat ik sneller word. Dat geeft me vertrouwen en energie om te blijven trainen.

De komende tijd

De laatste weken van februari blijf ik hard doortrainen voor de halve marathon van Schiedam. En hopelijk blijft het trainen goed gaan zonder blessures. Na de halve marathon ga ik heerlijk een weekje wintersporten en nadenken over welke loopjes ik nog meer wil lopen in 2019. Een marathon staat ook nog steeds op mijn lijstje, maar die stap vind ik nog steeds heel spannend om te zetten. Waarschijnlijk ga ik in Juni weer mee doen met de Ladies Run in Rotterdam. Het lijkt me tof om daar weer eens een PR neer te zetten op de 5 of de 10 km. Het belangrijkste vind ik het plezier wat ik in het hardlopen heb. Het moet niet als een belasting of teveel als een verplichting gaan voelen. Zolang ik van al het trainen geniet en kan toeleven naar de wedstrijd ga ik er mee door.

Plannen

In deze periode ben ik dus vooral bezig met plannen, want naast hardlopen werk ik onregelmatig in de ggz en wil ik ook nog wat tijd besteden aan mijn sociale leven. En niet geheel onbelangrijk wil ik ook nog gezond eten en voldoende slapen. Soms is het dus best wat puzzelen, maar ergens vind ik deze structuur van hardlopen, gezond eten en slapen heerlijk! Het doel weer ergens voor te trainen vind ik prettig. Ik weet ook dat ik het hierna weer rustiger krijg. Voor wat hoort wat, toch?

Ik heb tot nu toe veel vertrouwen in deze trainingsperiode en kijk ik uit naar 3 maart! Heb jij ook al nieuwe hardloopdoelen gemaakt voor 2019?



2 thoughts on “Mijn hardloopdoelen voor 2019”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *