Tips! om gemotiveerd te blijven met sporten

Tips! om gemotiveerd te blijven met sporten

Je bent sinds kort gestart met sporten, maar langzaam neemt de motivatie af om je hardloopschoenen aan te trekken of naar de sportschool te gaan. Voor je het weet gaan de weken voorbij en is er niks meer van gekomen. Iedereen weet dat beweging gezond is, maar hoe blijf je nou gemotiveerd? In deze blog wil ik jou helpen met een aantal tips!

  1. Bewustwording
    Sta even bewust stil bij de volgende vraag; waarom neemt mijn motivatie af? Waarom ben ik gestart met sporten? Is die sportles echt wel zo leuk als je dacht? Misschien een switch naar een andere les. Kun je hier verandering in brengen, waardoor de motivatie weer terugkomt? Wanneer mijn motivatie ver te zoeken is, bedenk ik zoveel mogelijk voordelen waardoor ik toch de motivatie vind om weer te gaan sporten. Na het sporten voel ik mij energiek en het geeft me een goed gevoel. Hoe is dat bij jou?
  2. Beloon jezelf. Denk alvast waarmee jij jezelf kunt belonen na die workout of training. Zie het in gedachten voor je of voel het. Dingen waarmee jij je kunt belonen zijn; aflevering van je serie op Netflix, een lekkere snack of maaltijd, dat warme bad.
  3. Boost je motivatie met het aanschaffen van een nieuwe outfit, want deze wil je zeker showen als jij gaat sporten.
  4. Stel een doel. Je kunt natuurlijk een zomaar een rondje gaan rennen, maar het stellen van een doel kan jou helpen op gemotiveerd te blijven. Schrijf je bijvoorbeeld in voor een 5 km wedstrijd of is je doel om 5 kilo af te vallen. Een doel voor ogen kan zeker helpen bij het vinden van jou motivatie. Mijn doel is dat ik mezelf lichamelijk en geestelijk fit wil voelen.
  5. Samen sporten! Ga samen met een vriend of vriendin sporten. Naast dat dit heel gezellig kan zijn, kun je elkaar ook motiveren als een van jullie geen zin heeft. Ook is de kans minder groot om dat sport avondje te skippen, omdat je niet onder wilt doen voor je sportmaatje.
  6. Structuur. Maak van je sportmomentje een vaste prik! Zet het in je agenda en zult gaan merken dat je eraan gaat wennen.
  7. Don’t push it to hard. Ook heel belangrijk. Push jezelf niet te hard, het moet wel leuk blijven. Het gaat erom dat je gezond bezig bent en er juist energie van gaat krijgen.
  8. Heb je echt een off day? Probeer eens wat anders en maak een wandeling door de natuur. Je zult merken dat je ervan opknapt en op deze manier heb je toch nog beweging gehad.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *